annie-dboer.reismee.nl

De eerste week!

Mambo (hallo in Swahili),

De eerste blog vanuit Tanzania. De reis vanuit Schiphol is redelijk goed verlopen, ik moest mij alleen haasten op Caïro omdat ik in 25 minuten van vliegtuig naar vliegtuig moest zien te komen, dat was dus even spannend!

Aangekomen op Kilimanjaro airport, werd ik opgehaald door Sia. Toen was het nog ruim een uur rijden. Onderweg zijn we gelijk aangehouden door de politie, bij navraag blijkt dit regelmatig te gebeuren. Aangekomen bij de lodge ben ik gelijk gaan slapen, het was nogal een lange reis. Maandag hebben ik en nog twee andere volunteers een citytoer door Arusha gehad. Dit was ook gelijk mijn eerste ervaring met de dala dala (hét vervoersmiddel in Arusha). De dala dala stopt waar je maar wilt en is nooit vol, er kunnen ongeveer 28 mensen in de dala dala.

Ik woon in een volunteerhouse met ongeveer 18andere vrijwilligers (Australië, Noorwegen Duitsland, Schotland, Nederland en Zwitserland). Door de weeks wordt het ontbijt verzorgd (toast met een gebakken ei) en er wordt gekookt. Het eten is heerlijk, afwisselend en niet elke dag rijst met bonen.

Dinsdag was mijn eerste dag in het ziekenhuis. Het ziekenhuis bestaat uit verschillende losse units. De eerste twee dagen heb ik op de female ward gestaan, een afdeling met zieke vrouwen (aids, tuberculose, kanker, malaria, enzovoort). Ik was nog geen uur binnen en er overleed een patiënt midden in een kamer waar nog 14 andere patiënten lagen, shocking! Het werktempo in Tanzania is traag, verpleegkundigen doen vrij weinig tot niets op een dag. De zorgen het eten wordt veelal door familie geregeld. Ik heb bloeddrukken gemeten en antibiotica klaargemaakt.

Donderdag en vrijdag heb ik meegelopen op de OPD (open patient department), ook wel de eerste hulp genoemd. Ook hier wordt vrijwel niet gewerkt, ik heb een injectie mogen geven en een venflon ingebracht. Ook was er geen stroom deze dagen, wat betekent dat spoedoperaties naar een andere ziekenhuis moeten.

Het weer is goed, elke dag rond de 30 graden. Mooie natuur en heel veel bananenbomen! De weekenden ben ik vrij, tijd om Tanzania te verkennen. Gisteren (zaterdag) hebben we een BBQ gehad en vandaag (zondag) krijgen we een cookingclass van onze kok. We gaan vier verschillende Afrikaanse gerechten maken, lekker!

Ik heb het erg naar mijn zin hier, de tijd gaat snel. In het begin heb ik wel moeten wennen aan de mensen, het weer en het leven hier. Met name het ziekenhuis is niet te vergelijken met Nederland. Maandag ga ik een kijkje nemen op de maternity ward, daar zal ik mijn eerste bevalling zien, ik ben benieuwd!

Veel liefs uit Arusha

Reacties

Reacties

Ilvy

Wat fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt meid!!

Suus

Wauw Anna
Wat een avontuur en dat je geniet is te lezen tussen de regels door. Megatrots op je. Blijf schrijven !!!
Liefs papa en suus

Marleen

Wat eenleuk verhaal!
Ik wist van Loes al dat het werken heel anders is.
Echt moe wordt je daar niet.
Je krijgt zo echt de kans om het leven daar te leren kennen.
Ben benieuwd wat je van verloskunde vindt.
Succes en heel veel plezier.
Ik kijk uit na je volgende bericht.xxx

Wendy Van son

Wat fijn Anna om wat van je te horen en dat je het naar je zin hebt!
Heel veel plezier nog xxx

Hannie

Jee! Je maakt al veel mee! Gelukkig ook tijd om te ontspannen. Is niet niks allemaal.

Monique

Anna, leuk om je verhaal te lezen! Wat een verschil met hier! Fijn dat je het naar je zin hebt.....
Ben nu al benieuwd naar je volgende blog....
Groetjes Moon xx

Lotte

Wat leuk on te lezen Annie, wat een avontuur!

Kelly

Annaatje wat heerlijk om van je te horen, wat een gaaf avontuur, nu al! Geniet ze lieverd! Ik kijk uit naar je komende verhalen :D liefs & knuffel xxx

Carla

Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt.
Je doet ervaringen op die je niet gaat vergeten.
Ben al benieuwd naar nieuwe verhalen
xxx

oma riet

lieve Anna,
Wat leuk om te je hier te zien, had niets meer van me laten horen,
ik wens je een heel mooie tijd , veel liefs!
oma riet

Marlies

Anna , leuk om te lezen wat je meemaakt, geniet van dit grote avontuur !!

Marjon

Leuk om te horen hoe het met je gaat! Geniet van deze bijzondere ervaring!

Linda

Heel gaaf Anna! Je gaat nog veel bijzondere dingen meemaken. Geniet ervan!

Rachida

Hoi Anna wat een verhaal je bent goed mens je gaat ver schoppen dat jij voor die mensen over hebt met alles en je verzorging enz en je moet ook goed voor zelf zorgen veel succes ?

Bianca

Wat een mooi verhaal, zal heel wat indruk maken. Zo anders als bij ons op de afdeling. Heel leuk om je verhaal te lezen. Ik kijk uit naar volgende week. Lieve groetjes van mij xxx

Gerriejanne

Wat een avontuur Anna!! GENIET!!!
xxx

Bouk

Mooi verhaal, net zulke herinneringen voor het leven. Geniet!

Wilma

Klinkt geweldig Anna, ik krijg er helemaal heimwee van en zou zo een poos willen komen! Klinkt erg bekend allemaal. Geniet ervan!

Desiree Berns

Je zult er van het werken niet moe worden, begrijp ik? maar wat een andere belevingen! Goed rondkijken!

Linda Kroes

Hey Anna!

Gaaf! Wat een ervaring!
Heel veel plezier nog!
X

Afra

Geniet van je avontuur!!

Jacqueline

Hoi Anna, fijn dat je het zo naar je zin hebt!! Geniet ervan enne..niet te veel aan wennen aan dat niks doen hoor...moeten we je straks helemaal heropvoeden! Groetjes xxx

Niek en Hanneke

Hé Anna,
Wat tof om zo een beetje mee te kunnen genieten van je avontuur! Het werk in het ziekenhuis zal wel totaal anders zijn dan je gewend bent. Hopelijk kan je er een verschil maken.
Geniet van je mooie reis en zet 'm op!
Liefs, Niek en Hanneke

Ria

Leuk om iets van je te lezen.
Wel een omschakeling qua werktempo zo te zien.
Het is wel een ervaring om dit te mogen doen veel plezier en voldoening daar?

Wanda Kasbergen

Lieve Anna,
Wat leuk om te lezen. Afrika is zo leuk. Als ik dit lees krijg ik weer zin om te gaan. Ik vond de kinderen ook zo vrolijk.
Geniet er maar van!
Heel veel liefs van Wanda

Elise

Wat een verhalen, Anna! Een wereld van verschil met hier.
Groetjes

Marjan

Het enthousiasme lees ik terug in je verhaal. Geweldig wat je meemaakt.
Die foto met de stralende kindertjes, geweldig!!
Heel veel plezier en geniet van alles wat je mee mag maken.
Tot het volgende verhaal.....Topper!!

t. Eva

Ha Lieve Anna,
Leuk die foto's en je verhaal. Dank! Fijn dat je je al thuis voelt daar. Het eten klinkt lekker. Wat heb je gekookt met de les?
Veel plezier met vervolg, xxx t. Eva

Percyvossen@hotmail.com

Geweldig verhaal Anne .Wat een mooie ervaring dat pakken ze je niet meer af .super veel plezier de komende tijd.

Jolly

Mambo Anna,
Wauw wat een ervaringen. Geniet er volop van.

Kumar

Wat een verhaal Annie!
Geniet van ja avontuur ,

Carla

Leuk om de verhalen te lezen.
Wat een ervaring om mee te maken.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active